Festés: a kezdetek Vera, Január 23, 2014

Melyik kisgyerek ne élvezné, hogy vízzel játszhat? Hogy a színek érdekesen keverednek a papíron? Hogy szabadon maszatolhat?

A legtöbb kisgyerek szeret festeni. A festék kétségtelenül izgalmasabb számukra, mint a hétköznapi ceruza, zsírkréta vagy filctoll.

 

Kisgyerekkorban az alkotás célja nem a kész festmény, hanem az anyagokkal és eszközökkel való önálló, szabad kísérletezés. Az elkészült alkotás helyett, a festés folyamata jelenti az örömforrást. A festéssel való ismerkedés kezdetén a gyerekek szeretik vastag rétegekben felkenni a festéket; kavargatják a különböző színeket, összepacsmagolják egyszínűvé; megfigyelik, miként halványul el a szín, ha felvizezik; játszanak azzal, hogyan nyomják a papírra az ecsetet.

A festés új terepen biztosít onálló, korlátok nélküli kísérletezési lehetőséget a bölcsődés és kisóvodás korú gyerekek számára, hasonlóképpen mindazokhoz a tevékenységekhez amelyeket ebben az életkorban végeznek. E tevékenységek eredményei vezetnek aztán az őket körülvevő világ folyamatainak, működésének egyre jobb megértéséhez.

Ha megértjük, hogy ebben az életkorban a festés funkciója nem a felnőtt nézőpontjából esztétikus végtermék előállítása, hanem a felfedező kísérletezés, akkor nincs is egyéb feladatunk, mint a megfelelő környezet és kellékek biztosítása.

Legyünk képesek a háttérbe húzódni, ne vegyük át az irányítást, de álljunk a gyerek rendelkezésére, ha segítségre van szüksége: takarítsuk el az őket zavaró festékfoltokatbiztosítsunk új papírt, ha kész egy mű; az elfogyott festéket pótoljuk.

Az otthoni festés a legegyszerűbb eszközökkel is könnyen megoldható: elég hozzá némi festék, ecset és papír. Bár a gyerekek legtöbbször a kevésbé maszatolós gombfestékeket használják, érdemes más típusú festékekkel is kísérletezni. A tempera - intenzívebb színei miatt - nagyobb sikerélményt ad kisgyerekkorban, és sajátos textúrája, ill. a színek keverésének lehetősége sokkal izgalmasabbá teszi a hagyományos vízfestékeknél.

Variálhatjuk az ecsetek méretét és fajtáját is. Kísérletezhetünk a legvékonyabb ecsetektől kezdve a nagyméretű, lapos ecseteken és szivacsecseteken át a gyerekek számára gyártott, könnyen markolható fajtákig.

Ne várjunk addig, amíg a gyerek képes „szabályosan” kézbe fogni az ecsetet! A kicsik már egy-másfél éves korukban is megismerkedhetnek a színkeverés örömeivel, ha életkoruknak megfelelő eszközöket kapnak.

Sok kisgyerekes szülő aggódik, hogy gyereke mindent szájba vesz, ezért inkább nem ad a kezébe festéket. Ha egy kis joghurtot színezünk meg ételfestékkel, akkor ebből nem lesz baj.

Sőt még ecsetre és papírra sincs mindig szükség! A gyerek hálás lesz, ha műanyag tálcán vagy az etetőszék asztalkáján a tenyerével és az ujjaival próbálhatja ki az új, színes anyagot. A tapintás útján történő tapasztalatszerzés ebben a korban (is) kiemelkedő fontosságú. Az ujjfestés - azon kívül, hogy remek mulatság - lehetőséget teremt arra, hogy közvetlen közelből megtapasztalja az anyag tulajdonságait. Megfigyelheti, milyen a festék hőmérséklete és állaga és ez hogyan változik száradás közben; próbálgathatja, milyen érzés felvinni és szétkenni a festéket a papíron; hogy a tenyere, a körmének éle vagy az ujjbegye különböző nyomokat hagy az anyagon.

Később se érdemes túlbonyolítani a festést. Ha a gyerek már szívesen festene ecsettel, de még nem bíznánk rá egy teli pohár vizet, adjunk neki temperát vagy bababarát festéket nehezen felboruló tálkákba, színenként külön ecsettel! Így színváltásnál nem kell ecsetet mosni. Eleinte két szín is elég, majd igény szerint folyamatosan növelhetjük a színek számát.  

  

Kisgyerekkorban nagy segítség, ha a papírt rögzítjük az asztalhoz. Erre az egyik legalkalmasabb eszköz a festékboltokban kapható maszkoló- vagy festőszalag: könnyen téphető, jól tapad, olcsó és eltávolítása során nem hagy nyomot. Ha nincs, a cellux is megteszi.

És végül, kísérletezhetünk a festendő felületek méretével és típusával is. Festhetnek a gyerekek pici vagy hatalmas méretű, fehér vagy színes papírlapokra; kipróbálhatják, milyen bordázott felületen végighúzni az ecsetet vagy az ujjukat; és bátran kezükbe adhatunk falapot vagy kisebb festővásznat is.