Füzetet ne csak az iskolásoknak! Bori, Július 03, 2014

 

A gyerekeim még nem iskolások, de a füzetekhez való vonzódásuk mégis régóta tart. Nagyon szeretnek mindenféle kis noteszekbe firkálni, fontos jegyzeteket, listákat készíteni, vagy titkos üzeneteket írni. Már tavaly nyáron szokásunkká vált, hogy akár a játszótérre, akár a strandra indultunk, az obligát pokróc-labda-vödör kombó mellé mindig beraktunk egy-egy füzetet és pár színes ceruzát vagy filcet.

Spirálozott, kisalakú rajzfüzetet bármelyik papírboltban lehet kapni. A spirálozás jól bírja a sok hurcibálást, sokkal praktikusabb egy füzettel indulni otthonról, mint külön lapokkal. Az összefűzőtt lapokból nem lesz saláta a nap végére, a gyerekeknek is könnyű lapozni, a lapok szépen szétfekszenek, a kemény borító pedig elég alapot ad, hogy akár egy pokrócon a fűben hasalva is lehessen rajzolni. A nyár folyamán szépen gyarapodnak a füzet lapjain az alkotások, a gyerekek pedig élvezik, hogy visszalapozgathatnak, szívesen nézegetik a korábbi rajzaikat, ötleteket merítenek belőlük, eldicsekedhetnek a barátoknak, rokonoknak. A dátummal ellátott füzeteket lapozgatva később közösen is visszanézhetjük, hogy miket rajzoltak 2, 3, 4, stb évesen.  

 

Alapkészlet

  • ovisoknak, illetve utazásra mindenképp a kis alakú  vázlatfüzet (bármelyik papírboltban kapható)
  • nagyobbaknak már lehet nagyalakú vázlatfüzet
  • színes ceruza, filc

 Kiegészítések

  • matricák
  • dekortapasz
  • visszacsukható nyomdák
  • olló, ragasztó, vagdosni való
  • színes dobó kocka

 Pár egyszerű rajzfüzethez való játékötlet

  1. Dobókockás: Egy színes oldalú dobókockával dobjunk, amelyik színre esik, olyan színnel kell rajzolni, míg újra nem dobunk.  Borzasztó egyszerű, nálunk a három- és az ötéves is nagyon élvezte. Ennek egy bonyolultabb verziója az „art dice” (http://tinkerlab.com/art-dice/). Ehhez három dobókocka kell, és a dobással nemcsak a színeket, hanem vonalakat és zárt alakzatokat is meghatározzuk.
  2. Rajzold tovább!: Ez szintén a nyár egyik slágere volt, főleg a nagyobbikkal. Felváltva rajzoltunk a papírra, egymás vonalait tovább alakítva. Sokszor egy egyszerű geomertikus formából indultunk ki, ilyenkor egészen lenyűgőzte őket, ahogy a vonalak meglepetésszerűen összeállnak valamivé, amire senki nem számított. Vagy, hogy elrontottnak hitt vonalak még átalakíthatók krokodillá, majommá, vagy kiscsizmává.
  3. Kis feladatok: „Rajzolj egy feladatot!” Na, ezt aztán igazán nem erőltettem, mégis imádják, ha foglakoztatókból ismert feladatokhoz hasonlókat rajzolok nekik. Labirintust, pontösszekötőst, számozott színezőt. És ahogy ezeket csináltam beugrott, hogy régen én is mennyit kértem a nagymamámat, hogy bolhásat játszunk: rengeteg pöttyöt kell felrajzolni (nagyobbaknál megszámozni) és úgy kell összekötni őket, hogy a korábbi vonalakon nem szabad áthúzni az újabbakat. Persze a vége felé ez egyre nehezebb, és akkor muszáj „kapu nyitni”. Ha pontozni is akarunk az nyer, aki kevesebb kaput nyit.
  4. Matricamese:  Matricázni mindig jó, a füzetbe ragasztptt matricák köré remek történeteket, hátteret vagy díszítést lehet rajzolni.
  5. Vágd & ragaszd!: A füzet mellé adjunk maradék csomagolópapírt, újságot, bármit, amit szeretnek vagdosni. Meg kisollót, celluxot vagy dekortapaszt.  Máris készülhetnek a montázsok, képek. 
  6. Nyomdázz!: Egy hosszabb autó- vagy vonatúton nagyon jól jöhet, ha a füzet és a ceruzák mellé berakunk pár visszacsukható nyomdát is.