Kémia a konyhában Borbala, Január 15, 2014

"Anya mi is csináljunk kristályt!” Persze, mi sem egyszerűbb. Egy kis víz, sok só, cérna, várunk, várunk és kész. Milyen jó kis otthoni tudományos kísérlet lesz a gyerekekkel. Vagy mégsem?  Egy hete próbálunk kristályt növeszteni, de nem sikerül. Ezzel persze máris megtanultuk a legfontosabbat, hogy a kísérletek már csak ilyenek. Van, hogy sikerülnek, van, hogy nem, de mi kitartóan gyártjuk az újabb hipotéziseket és rendületlenül próbálkozunk tovább. De, ahogy a valódi tudományos folyóiratok sem szívesen közlik a negatív eredményeket, mi sem írhatunk posztot abból, hogy miért nem sikerült gyönyörű sókristályokat növesztenünk. Ki olvasná el akkor, ugye? (De ami késik, nem múilk.) Így aztán só helyett elővettük az olajat, hogy lássunk akkor valami olyat, amit nem lehet elrontani, tuti siker.

Alap hozzávalók

  • víz
  • sok-sok olaj
  • ételfesték (vagy tojásfesték)

Ami még jól jön

  • ecet
  • szódabikarbóna (gyógyszertárból)
  • folyékony mosószer
  • tej

Eszközök

  • bármi, amivel megóvhatjuk az asztalt (én egy nagy viaszos vászonnal szoktam leteríteni)
  • kanalak, szemcseppentők* (gyógyszertárból)
  • kis tálkák vagy muffin sütőforma (a festékeknek)
  • nagyobb tálkák (az olajnak)
  • fogpiszkáló, hurkapálcika, spatula (bármi, amivel elkeverhetik a festéket a kis tálakban)

 

 

1. kísérlet: A kis tálkákba töltsünk vizet, adjunk hozzá egy nagyon kicsi ételfestéket és keverjük el. A nagy tálba öntsünk olajat. Elő a pipettákkal, cseppentőkkel, kanalakkal! Megfigyelhetjük, hogy a színes vízcseppek nem keverednek el az olajjal. A gyerekek hamar rájöttek, hogy ha belecéloznak az előző cseppekbe, akkor az újabb és újabb cseppekkel növelhetik a színes cseppek méretét, sőt a cseppeken belül a színek összekeverednek, így csináltak rózsaszínből és citromsárgából narancssárgát.

2. kísérlet: A kis tálkákba most öntsünk ecetet, majd ebbe keverjük el a festéket. A nagy tálba pedig tegyünk új olajat. Az olajba csepegtetett színes ecetcseppek annyira nem különböznek az előzőtől, de ha már jó sok cseppünk van a tálkába, próbáljuk ki mi történik, ha rászórunk egy kis szódabikarbónát! Itt a látványos pillanatokról lemaradt a fényképezőgép, de higgyétek el szuperül nézett ki, ahogy a kis színes golyók, mint apró vulkánok kitörtek. (Az ecetsav széndioxid keletkezés közben elreagált a szóbadikarbónává.)

Figyelem! A 2. kísérletet inkább 5 éves kortól ajánljuk, és figyelmeztessük a gyerekeket, hogy az ecetbe ne pacsmagoljanak, ne nyúljanak a szemükbe, és óvatosan bánjanak a szódabikarbonával, és persze mi is nagyon figyeljünk, hogy ha lehet, ne pont ezt a kotyvalékot öntsék véletlenül magukra. 

3. kísérlet: A kis tálkákba töltsünk mosogatószert, ezeket színezzük a festékekkel, a nagyobb tálba pedig megint tegyünk új olajat. A színes mosogatószerben az az érdekes, hogy (mivel nagyobb a viszkozitása a korábban használt színes víznél) nem csak cseppeket formál, hanem vonalakat is rajzolhatunk vele, sőt összeköthetjük a kisebb cseppeket és egész fantasztikus festék csatornákat rajzolhatunk az olajba.

4. kísérlet: A festékekkel készítsünk színes tejet és ezt cseppentsük az olajba. (Na ez volt az egyetlen, amit nagyon meg akartak kóstolni, nehéz volt ellenállni a lila, meg rózsaszín tejeknek). És végül ez a keverék lett a leglátványosabb. A színes tejcseppek futurisztikus opálos gömbökként leültek az olaj aljára.

A kisiskolás hétéves végig folyamatosan kérdezgetett, hogy mi miért történik és szisztematikus „tesztsorozatokat” tervezett. Az ötéveseket legalább annyira izgatta a sok eszköz, kanalazás, cseppentés, keverés, kotyvasztás, összekutyulás mint maga a látvány. Mindent mindennel kipróbáltak, ja igen kell egy tekercs törlő vagy rongy is, jut eszembe. A mindjárt hároméves az első kísérlettel cirka 40 percig  elvolt, közben néha megmutatta, hogy az akkurátusan cseppentett színes pöttyök hogy gyűlnek a táljában.

* Először iszonyúan élvezték, hogy a gyógyszertári szemcseppentőkkel pepecselhetnek, ettől ugye rögtön nagyon komoly lett az egész kisérletesdi. De a szemcseppentőkkkel egyrészt túl kicsik lettek a cseppek, másrészt egy idő után fárasztó is volt nyomogatni az apró végeket. Viszont kiderült , hogy kanállal óvatosan cseppegtetve sokkal szebbek lesznek a gömbök és a kanalakat persze könnyebb is kezelni.

A cikk megjelent a pagony.hu-n. Olvassátok el az ovis-kisiskolás korosztálynak szóló ismeretterjesztő könyvek ajánlóját, szuper könyvek vannak benne!